Beweging

Voeding, beweging en een gezonde innerlijke motivatie zijn de eerste-lijns instrumenten van uw natuurlijke zelfverdediging. Als men lichamelijke klachten heeft, verdient het extra aandacht. Voedingsstoffen ondersteunen immers het lichaam en versterken het immuunsysteem terwijl de gepaste activiteit voor regeneratie zorgt en vitaliteit.

Daarom zal er bij Chiropractie Leiden ook aan deze belangrijke aspecten van het lichaam en het welzijn de nodige zorg worden besteed.

Oefeningen – Progressieve weerstand

Kernstabiliteit is een belangrijk begrip binnen de gezondheidszorg, in het bijzonder binnen de fysiotherapie en chiropractie.
‘Het is begrijpelijk dat wij onze buikspieren trainen om er goed uit te zien. Maar meer nog zouden wij dit moeten doen om zonder klachten van een hogere kwaliteit van leven te kunnen genieten’, zegt chiropractor Postma.
En hierover gaat het precies. Een goede spierconditie is een buitengewoon belangrijke component om een klacht te voorkomen. Bij de behandeling van de meeste problemen die wij in de praktijk zien, speelt de spierconditie een voorname rol.
Chiropractoren bij Chiropractie Leiden werken met een oefenprogramma als onderdeel van de behandelingsschema’s. Het gaat om het ‘Systeem van de Progressieve Weerstand’.
Een oefenbal is een veel gebruikt voorwerp bij deze oefeningen om niet alleen de spierkracht maar tevens de coördinatie van spieren voor alle leeftijdsgroepen te verbeteren. Ook TheraBand®, maar soms volstaat er een matje op de grond of een deurkruk.

Op onze Chiropractie Leiden TV-kanaal kunt u zien hoe de individueel geadviseerde oefeningen dienen te worden verricht. Klik op de titel van de oefening die de chiropractor u heeft gevraagd te doen:

•  Accommodatieoefening

•  Accupressuur voor hoofdpijn

•  Ademhalingsoefening

•  App voor tinnitis

• Basisstabiliteitsoefening 1 – De plank

Basisstabiliteitsoefeing 2 – De brug

• Basisstabiliteitsoefening 3 – Zijwaartse brug

Basisstabiliteitsoefening 4 – Superman

Basisstabiliteitsoefening 5a – Abdominal crunch

Basisstabiliteitsoefening 5b – Abdominal side crunch

Basisstabiliteitsoefening 6 – Heupabductie

Basisstabiliteitsoefening 7 – Brug op de bal

Basisstabiliteitsoefening 8 – Plank op de bal

Basisstabiliteitsoefening 9 – Rugsteun op de bal

Basisstabiliteitsoefening 10 – Rugextensie op de bal

Basisstabiliteitsoefening 11 – Voorwaartse rol op de bal

Basisstabiliteitsoefening 12 – Zijwaartse crunch op de bal

Brügger oefening

• Complex Movements

De Lunge

De Squat

• Gaze Stabilization

Hamstring Stretch

• Hemistim

• Iliopsoas en quadratus lumborum stretch

ITB ‘release’

• Knie stabiliteitsoefeningen

• Lucht ‘gorgelen’

Micropauze

Mirror Box therapie (Engels)

Mobiliserende nekoefeningen

Nek mobiliteitsoefening

• Nygstagmus

Oefening voor tenniselleboog

• Oefeningen voor beter evenwicht – Staande

Oefeningen voor beter evenwicht – Zittend

• Onderrugoefening 1 – Been optrekken

Onderrugoefening 2 – Knieën optrekken

De sportschool

Gaat u graag naar de sportschool maar bent u op zoek naar professionele begeleiding? Dan hebben wij voor u ook een aantal sportcentra in onze omgeving die wij persoonlijk hebben bezocht om de aanwezige begeleiding te toetsen, t.w. Sportcity (Leiden), Jetts (Leiden) en Wellness Center Vlietlijn in Leiden. Bij deze scholen hoort bij de inschrijving een uitvoerig intake gesprek met een bekwaam persoon (veelal een fysiotherapeut(e)) en tijdens het sporten is er altijd een gekwalificeerde instructeur aanwezig. Dit maakt de sportschool toegankelijk voor jong en oud, gevorderde of beginner, maar ook mensen met specifieke wensen en klachten. Samen met u wordt er ter plekke een schema vastgelegd –eventueel in overleg met uw chiropractor en/of een personal trainer– die rekening houdt met uw beperkingen en streefresultaten.



Nieuws

Wat is het verschil tussen fysiotherapie en chiropractie?
Meer informatie

Slaap jezelf gezond.
Meer informatie

Chiropractie Leiden ‘in the spotlight’
Meer informatie